Subscribe:

Labels

Minggu, 31 Oktober 2010

KEMBALI PADA TUHAN

Jika engkau belum mempunyai ilmu, hanyalah prasangka, 
maka milikilah prasangka yang baik tentang Tuhan. 
Begitulah caranya! 
Jika engkau hanya mampu merangkak, 
maka merangkaklah kepadaNya! 
Jika engkau belum mampu berdoa dengan khusyuk, 
maka tetaplah persembahkan doamu 
yang kering, munafik dan tanpa keyakinan; 
kerana Tuhan, dengan rahmatNya 
akan tetap menerima mata wang palsumu! 
Jika engkau masih mempunyai 
seratus keraguan mengenai Tuhan, 
maka kurangilah menjadi sembilan puluh sembilan saja. 
Begitulah caranya! 
Wahai pejalan! 
Biarpun telah seratus kali engkau ingkar janji, 
ayuhlah datang, dan datanglah lagi! 
Kerana Tuhan telah berfirman: 
“Ketika engkau melambung ke angkasa 
ataupun terpuruk ke dalam jurang, 
ingatlah kepadaKu, 
kerana Akulah jalan itu.” 
Empat Lelaki Dan Penterjemah 
Empat orang diberi sekeping wang. 
Pertama adalah orang Persia, ia berkata, “Aku akan membeli anggur.” 
Kedua adalah orang Arab, ia berkata, “Tidak, kerana aku ingin inab.” 
Ketiga adalah orang Turki, ia berkata, “Aku tidak ingin inab, aku ingin uzum.” 
Keempat adalah orang Yunani, ia berkata, “Aku ingin stafil.” 
Kerana mereka tidak tahu erti nama-nama tersebut, mereka mulai bertengkar. Mereka memang sudah mendapat informasi, tetapi tanpa pengetahuan. 
Orang bijak yang memperhatikan mereka berkata, “Aku tidak dapat memenuhi semua keinginan kalian, hanya dengan sekeping wang yang sama. Jika kalian jujur percayalah kepadaku, sekeping wang kalian akan menjadi empat; dan keempatnya akan menjadi satu.” 
Mereka pun tahu bahawa sebenarnya keempatnya dalam bahasa masing-masing, menginginkan benda yang sama, buah anggur. 

Syair Jalaluddin Rumi

0 komentar:

Posting Komentar